Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2016

Zbytek supernovy Simeis 147

Uznání a copyright: Giuseppe Donatiello (Italy) and Tim Stone (USA)

Je tak snadné ztratit se ve spletitých vláknech Špagetové mlhoviny. Zářivé filamenty plynu zbytku supernovy katalogizovaného jako Simeis 147 a Sh2-240 pokrývají na obloze téměř 3 stupně, neboli 6 úplňků. To v odhadované vzdálenosti mračna stelárních trosek 3000 světelných let představuje asi 150 světelných let. Tento ostrý kompozit obsahuje obrazová data pořízená přes úzkopásmový filtr, aby se zvýraznila emise atomů vodíku, které trasují rázem stlačený zářící plyn. Věk tohoto zbytku supernovy se odhaduje na asi 40 000 let, což znamená, že světlo z tohoto výbuchu hvězdy poprvé dosáhlo Zemi před asi 40 000 lety. Ovšem rozpínající se zbytek není jediným pozůstatkem. Kosmická katastrofa po sobě také zanechala rotující neutronovou hvězdu, neboli pulzar, tedy vše co zbylo z jádra původní hvězdy.
Oprava: Na lepší volbu slova "trasují" ve 4. větě upozornil Alexej Šimeček.

Štítky: Zbytek supernovy, Simeis 147, Elnath

Jedna slabá Geminida v oblačnosti

meteor zachycený od 05hod do 07hod.14.12. Byla velká oblačnost .Spatřil jsem celkem 3.