Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2016

Široké a hluboké Kočičí oko

Uznání a copyright: Josh Smith

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejlépe známých planetárních mlhovin na obloze. Její dobře známé obrysy jsou na tomto působivém širokoúhlém pohledu vidět v jasnější centrální oblasti. Ovšem kompozitní obraz kombinuje mnoho krátkých a dlouhých expozic a ukazuje také extrémně slabé vnější halo. Toto slabé vnější halo měří v odhadované vzdálenosti 3000 světelných let přes 5 světelných let. Planetární mlhoviny se dlouho považovaly za závěrečné fáze života Slunci podobných hvězd. Teprve nedávno byla u některých planetárních mlhovin zjištěna hala jako je toto, která nejspíše vznikla z materiálu odvrženého při dřívějších epizodách hvězdného vývoje. Zatímco se předpokládá, že fáze planetární mlhoviny trvá kolem 10 000 let, tak astronomové odhadují věk vnějších filamentárních částí tohoto halo na 50 000 až 90 000 let. Vlevo je asi 50 miliónů světelných let za bdělým okem planetární mlhoviny vidět spirální galaxie NGC 6552.

Štítky: Ngc6543, Cat's eye nebula, Planetární mlhovina, Halo, Background galaxies

Jedna slabá Geminida v oblačnosti

meteor zachycený od 05hod do 07hod.14.12. Byla velká oblačnost .Spatřil jsem celkem 3.