Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2016

Rozpínání zbytků Tychonovy supernovy

Video Credit: NASA, CXC, GSFC, B. Williams et al.

Která hvězda vytvořila tento obrovský rozpínající se nadýchaný míč? Zde vidíte vůbec první film rozpínání zbytku Tychonovy supernovy, která je výsledkem stelární exploze poprvé zaznamenané před 400 lety slavným astronomem Tycho Brahe. Dvousekundové video je časosběrným kompozitem rentgenových snímků, které pořídila družicová rentgenová observatoř Chandra mezi léty 2000 a 2015, přidaných k základnímu optickému snímku. Rozpínající se mračno plynu je velice horké a mírně odlišné expanzní rychlosti dávají mračnu nadýchaný vzhled. I když hvězda, která supernovu SN 1572 vytvořila, je nejspíš zcela pryč, tak hvězda zvaná Tycho G, která je příliš slabá, než aby se dala zde rozlišit, se považuje za její doprovodnou složku. Pátrání po původci Tychonovy supernovy je zvláště důležité, protože jde o supernovu typu Ia, která je důležitou příčkou v žebříčku vzdáleností, kterou se kalibruje měřítko viditelného vesmíru. Vrchol jasnosti supernovy typu Ia se považuje za dobře prostudovaný, takže jsou velice hodnotné při zkoumání vztahů mezi jasností a vzdáleností ve vzdáleném vesmíru.

Štítky: Video, Tycho, Expansion, Zbytek supernovy