Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červen 2016

Nevysvětlené zeslabení v KIC 8462852

Uznání illustrace: NASA, JPL-Caltech

Proč hvězda KIC 8462852 kolísá? Nikdo neví. Hvězda KIC 8462852 se poněkud podobá našemu Slunci a byla jednou z mnoha hvězd, které monitorovala družice NASA Kepler, aby zjistila, zda mají planety. Občanští vědci, kteří zároveň s počítači dobrovolně vyhodnocovali data, našli neobvyklý případ, kdy jasnost hvězdy nečekaně mnohokrát poklesla až o 20 procent až po dobu několik měsíců, ale pak se zotavila. Běžné důvody zeslabení, jako jsou zákryty obíhajícími planetami, nebo doprovodnými hvězdnými složkami, neodpovídají neopakované podstatě těchto zeslabení. V současnosti se debatuje teorie zeslabení mrakem komet nebo zbytky roztříštěných planet, ale to by nevysvětlovalo data, která ukazují, že hvězda samotná se stala za posledních 125 let trochu slabší. Nicméně se zde můžete podívat na uměleckou ilustraci rozpadu planety, která byla vytvořena, aby vystihla další hvězdnou soustavu NGC 2547-ID8, která vykazuje v infračerveném světle důkazy takové srážky. Nedávná pozorování hvězdy KIC 8462852 nedetekovala z těsně obíhajícího prachového disku žádnou záři, ale naznačila, že by tento systém mohl mít takový disk ve větší vzdálenosti. Budoucí pozorování jsou žádoucí a nápadité spekulace o původu budou nepochybně pokračovat.

Štítky: Hvězda, KIC 846252, Comets