Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červen 2016

Kometa PanSTARRS v Jižní rybě

Uznání a copyright: José J. Chambó

K naší dobré planetě se nyní blíží kometa PanSTARRS (C/2013 X1) a nejblíže bude 21./22. června, zhruba 5,3 světelné minuty daleko. Na severní polokouli bude tehdy vidět nízko na předúsvitové obloze (vysoko na jižní polokouli), ovšem bude ovlivněna světlem Měsíce téměř v úplňku. Pěkná zelená koma komety má na teleskopickém portrétu pořízeném 12. června z observatoře Siding Spring na jižní polokouli zhruba úhlovou velikost úplňku. Hloubkový snímek také sleduje široký bělavý prachový ohon, na snímku nahoru a doleva, který se zatáčí od Slunce a sleduje oběžnou dráhu komety. Slabší, úzký, slunečním větrem čechraný iontový ohon míří vodorovně doprava. Nejjasnější hvězda u levého okraje je modravá iota Piscis Austrinis. Tato hvězda asi 4. magnitudy je vidět pouhým okem v souhvězdí Jižní ryby.

Štítky: C/2013 X1, Kometa, Panstarrs