Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2016

Polární záře na Jupiteru

Uznání: NASA, ESA, Hubble

Jupiterpolární záře. Podobně jako u Země, i magnetické pole plynového obra směřuje ze Slunce uvolněné nabité částice k pólům. Když tyto částice narážejí do atmosféry, tak z molekul existujících plynů dočasně vyrážejí elektrony. Elektrické síly tyto elektrony přitahují zpět. Při rekombinaci elektronů zase vznikají neutrální molekuly a emituje se světlo polárních září. Na nedávno zveřejněném kompozitním snímku z Hubblova kosmického dalekohledu v ultrafialovém světle jsou polární záře vidět jako prstencové tvary kolem pólu. Na rozdíl od polárních září na Zemi, ty na Jupiteru mají několik jasných křivek a teček. Vpravo dole je vidět Jupiterova Velká rudá skvrna. Nedávné polární záře na Jupiteru byly zvláště silné, což je příhodná koincidence s příletem kosmické sondy NASA Juno minulý týden. Sonda Juno při svém přibližování k Jupiteru sledovala sluneční vítr, což přispívá k lepšímu pochopení polární září, i těch na Zemi.

Štítky: Polární záře, Jupiter, Hubble

Kometa 21P/Giacobini-Zinner

Snímek komety 21P/Giacobini-Zinner Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.6 magnitudy se nacházela v souhvězdí Cefea. Po obloze se pohybovala rychlostí 2.03 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.688 au od Země a 1.250 au od Slunce.