Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. srpen 2016

Nejbližší hvězda má potenciálně obyvatelnou planetu

Uznání a licence: Y. Beletsky (LCO), ESO, Pale Red Dot Team

Hvězda nejbližší ke Slunci má planetu podobnou Zemi. Včera bylo oznámeno, že nedávná pozorování potvrdila a že tato planeta nejen že existuje, ale že má i oblast, kde by povrchová teplota mohla umožňovat kapalnou vodu, klíčovou podmínku pro život na Zemi. Zatím není známo, zda na planetě pojmenované Proxima b, je nějaký život. I kdyby ne, tak už jen potenciální možnost kapalné vody může být prvním dobrým krokem pro budoucí cesty lidstva po Galaxii, po Mléčná dráze. Ačkoliv je mateřská hvězda planety Proxima Centauri chladnější a červenější, než naše Slunce, tak další složka hvězdné soustavy Alfa Centauri se podobá našemu Slunci. Na snímku je vidět poloha hvězdy Proxima Centauri na jižní obloze za dalekohledem, který uskutečnil mnoho objevových pozorování: 3,6 m dalekohled ESO v La Silla v Chile. Objevená planeta obíhá velice blízko, takže jeden rok tam trvá pouhých 11 pozemských dní. Planeta byla objevena při spolupráci ESO světlá červená tečka. I když je to dost nepravděpodobné, tak pokud by Proxima b měla inteligentní život, tak vzdálenost 4,25 světelné roky je dostatečně blízko na obousměrnou komunikaci se Zemí.

Štítky: Proxima centauri, Planeta, Voda