Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. srpen 2016

Abell 370: Kupa galaxií gravitační čočkou

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team & ST-ECF

Co je to za podivný oblouk? Při pořizování snímků kupy galaxií Abell 370 si astronomové povšimli neobvyklého oblouku vpravo od mnoha galaxií v kupě. I když jsou astronomové zvídaví, tak jedna z původních reakcí byla vyhýbat se komentářům k oblouku, protože nikdo nic takového předtím neviděl. V polovině let 1980-tých lepší snímky ovšem astronomům umožnily oblouk identifikovat jako prototyp nového astrofyzikálního jevu, jevu zobrazení galaxií pozadí gravitační čočkou z celé kupy galaxií. Dnes víme, že se ten oblouk skládá ze dvou zborcených obrazů docela normální galaxie, která se náhodou nachází právě za touto obrovskou kupou. Gravitace kupy Abell 370 způsobuje, že světlo galaxií v pozadí, a všeho dalšího, se rozdělí a k pozorovateli přichází po četných drahách, které jsou podobné tomu jak se vzdálené světlo jeví přes sklenku vína. Astronomové v polovině roku 2009 využili právě vylepšeného Hubblova kosmického dalekohledu, aby zobrazili Abell 370 a obrazy gravitační čočkou do předtím nevídaných podrobností. Téměř všechny ty žluté obrazy, které zde vidíte, jsou galaxie v kupě Abell 370. Bystré oko si dokáže všimnout mnoha podivných oblouků a zborcených obloučků, ovšem ve skutečnosti to jsou obrazy vzdálených galaxií. Studium kupy Abell 370 a jejích obrazů astronomům poskytuje jedinečné okno do distribuce normální a temné hmoty v galaktických kupách a ve vesmíru.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017 se snímky NASA.

Štítky: Abell 370, Kupa galaxií, Lensing