Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2016

Start sondy OSIRIS REx

Uznání: United Launch Alliance

Když se Slunce ve čtvrtek klonilo k západu, tak jasné nebe bylo svědkem startu kosmické sondy OSIRIS-REx. Na tomto širokoúhlém pohledu na startovací rampu a zapadající Slunce je vidět start rakety Atlas V s jediným pomocným startovacím motorem na TPH. OSIRIS-REx letí k planetce Bennu o velikosti hory a má se sní setkat v roce 2018. Kosmická sonda nejprve znovu prolétne kolem své mateřské planety Země a po manévru s gravitační asistencí se vydá na svou cestu. Po podrobném průzkumu planetky Bennu odebere OSIRIS-REx po v roce 2020 vzorek povrchu planetky a v roce 2023 ho přinese zpátky na Zemi. Pokud všechno dobře půjde, tak se bude jednat o největší kosmickou výpravu s návratem vzorků od dob Apolla.

Štítky: OSIRIS-REx, Launch, Atlas V, Raketa, Kerbal

Kometa 21P/Giacobini-Zinner

Snímek komety 21P/Giacobini-Zinner Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.6 magnitudy se nacházela v souhvězdí Cefea. Po obloze se pohybovala rychlostí 2.03 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.688 au od Země a 1.250 au od Slunce.