Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2016

Trifid, Laguna a Mars

Uznání a copyright: Mohammad Nouroozi

Jasné mlhoviny a hvězdokupy v tomto 5 stupňů širokém zorném poli jsou populárními zastávkami na teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius) a hustými poli hvězd centrální Mléčné dráhy. Vlevo nahoře je barevná mlhovina M20 Trifid a ve středu je rozsáhlá mlhovina M8 Laguna, které obě v 18. století katalogizoval francouzský astronom Charles Messier. Obě mlhoviny jsou dobře známé jako hvězdotvorné oblasti asi 5000 světelných let daleko. Ta jasná žlutá hvězda na spojnici M8 a M20 vpravo dole je ve skutečnosti Mars vzdálený pouhých 8,8 světelných minut, který zrovna prochází tímto zorným polem. Tato vzdálenost se téměř shoduje s 1 astronomickou jednotkou, neboli se vzdáleností Země Slunce. Mars je na snímku přeexponovaný a podprory zrcátka dalekohledu vytvářejí viditelné difrakční paprsky. Mars je pochopitelně dávno známý tulák pozemskou noční oblohou.

Štítky: Mars, M8, M20, M21