Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. říjen 2016

Galaxie z náhorní plošiny

Uznání a copyright: Stéphane Guisard (Los Cielos de America, TWAN)

Na pohledu z planety Země vychází nad náhorní plošinou Atacama v severní Chile centrální výduť naší Mléčné dráhy. Podivná krása pustiny ve výšce 4500 metrů by mohla náležet nějaké jiné planetě. Vedle bělavých solných plochých pláží v oblasti Salar de Aguas Calientes jsou i červenohnědé a žluté sirnaté pruhy. V dálce se u argentinské hranice do výše 5700 metrů tyčí stratovulkán Lastarria. Na jasné tmavé obloze nahoře hvězdy, mlhoviny a mračna kosmického prachu v Mléčné dráze odrážejí barvy náhorní plošiny (altiplano) v noci. U obzoru přes slabé zelenkavé světélkování vzduchu září Velké a Malé Magellanovo mračno a obě mračna tak pohled rozšiřují i do mimogalaktického prostoru.

Štítky: Mléčná dráha, Magellanic clouds, Lmc, Smc

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci