Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2016

Observatoř Gemini Sever

Uznání a copyright: Joy Pollard (Gemini Observatory)

Vypadá to sice jako létající talíř, ale tento technologicky pokročilý útvar nemá za úkol přivézt moudré mimozemšťany z klasického sci-fi filmu Den, kdy se Země zastavila. Jeho účelem je zlepšit naše porozumění Vesmíru. Kopule observatoře Gemini Sever na vrcholku hory na Havaji skrývá dva stejné dalekohledy o průměru zrcadel 8,1 m. Spolu se svým dvojčetem v Chile dokáží obě observatoře obsáhnout z planety Země celou oblohu. Obrázek vznikl z celkem 85 expozic dlouhých 30 sekund pořízených kamerou na stativu a jasně demonstruje, že Země nestojí. Soustředné stopy hvězd kolem severního nebeského pólu, jejichž konce jsou zde trochu zvýrazněny, odrážejí otáčení Země kolem své osy. Nejkratší stopu tvoří Severka, neboli Polaris, která je z havajských zeměpisných šířek vidět nízko nad obzorem. Hustý prales slabých stop vpravo pochází od vycházející Mléčné dráhy.

Štítky: Gemini, Stopy hvězd, Observatoř, Klaatu