Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2016

NGC 253: Zaprášený vesmírný ostrov

Uznání copyright: Dietmar Hager, Eric Benson

Třpytivá NGC 253 je jednou z nejjasnějších viditelných spirálních galaxií, a také jedna z nejzaprášenějších. Někteří ji kvůli jejímu vzhledu v malých dalekohledech říkají galaxie Stříbrný dolar, nebo jenom Galaxie v Sochaři, vzhledem k její poloze v hranicích jižního souhvězdí Sochaře (Sculptor). Tento prašný vesmírný ostrov se nachází zhruba 10 miliónů světelných let daleko a poprvé ho oprášila matematička a astronomka Karolina Herschelová v roce 1783. NGC 253 měří asi 70 tisíc světelných let a je největším členem Kupy galaxií v Sochaři, což je nejbližší kupa od naší Místní kupy galaxií. Kromě jejích spirálních prachových pásů se z galaktického disku zvedají úponky s mladými hvězdokupami a hvězdotvornými oblastmi na tomto ostrém snímku. Vysoký obsah prachu doprovází zuřivé vznikání hvězd a vzhledem k němu se NGC 253 říká galaxie s překotným vznikáním hvězd. Galaxie NGC 253 je také známa jako silný zdroj vysokoenergetického rentgenového a gama záření, nejspíše díky hmotným černým dírám poblíž galaktického centra.
Oprava: Na chybějící tisíce v rozměru NGC 253 upozornili Josef Papež a Miroslav Bena.

Štítky: Prach, Ngc253, Star-formation, Spirální galaxie