Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. listopad 2016

IC 5070: Zaprášený Pelikán v Labuti

Uznání a copyright: Steve Richards (Chanctonbury Observatory)

Dobře rozpoznatelný profil mlhoviny Pelikán plachtí téměř 2000 světelných let daleko ve vysoko stoupajícím souhvězdí Labutě. Toto mezihvězdné mračno plynu a prachu, též známé jako IC 5070, se příhodně nachází u "východního pobřeží" mlhoviny Severní Amerika (NGC 7000), což je další známě vypadající emisní mlhovina v Labuti. Obě mlhoviny, Pelikán i Severní Amerika, jsou součástí velké a komplexní hvězdotvorné oblasti, která je skoro tak blízko, jako známější mlhovina Orion. Tmavé mračno prachu (vlevo nahoře) pomáhá definovat pelikánovo oko a dlouhý zobák a jasná fronta ionizovaného plynu naznačuje křivky hlavy a krku. Tento barevný pohled v syntetizovaných barvách využívá úzkopásmových dat atomární emise vodíku a kyslíku v kosmickém mračnu. Scéna v odhadované vzdálenosti mlhoviny Pelikán zabírá asi 30 světelných let.

Štítky: Ic5070, Emisní mlhovina, Cygnus

Planetka (398188) Agni

Snímek planetky (398188) Agni Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 16.4 magnitudy se nacházela v souhvězdí Labutě. Po obloze se pohybovala rychlostí 3.97 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.101 au od Země a 1.087 au od Slunce.