Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. prosinec 2016

Oficiální jména hvězd v Orionu

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

Dobře známé hvězdy v Orionu a v souhvězdích na celé obloze mají nyní oficiální jména. Mezinárodní astronomická unie (IAU), která je jedinou organizací pověřenou pojmenováním hvězd, letos schválila jména, která již byla běžně užívaná pro 227 jasných hvězd, včetně nejslavnějších hvězd na obloze Sirius, Polaris a Betelgeuse. Na snímku souhvězdí Orion jsou nyní vidět některé z těchto nyní oficiálně pojmenovaných hvězd. Dech beroucí pohled na dobře známé souhvězdí pokrývá asi 30 stupňů, od hlavy k patě (zleva doprava) a ještě dál. Běžně používaná jména všech tří hvězd v pásu Orionu jsou nyní oficiální. Asi 1500 světelných let vzdálená Velká mlhovina v Orionu je nejbližší hvězdotvornou oblastí a zde je vidět vpravo dole od středu. Jsou vidět i slavné mlhoviny včetně Koňské hlavy a Hlavy čarodějnice. Mlhovinu v Orionu a jasné hvězdy lze na obloze snadno spatřit i neozbrojeným okem, ovšem mračna prachu a emise z rozsáhlých oblastí mezihvězdného plynu v tomto na mlhoviny bohatém komplexu jsou příliš slabé a je mnohem obtížnější je zachytit. Na mozaice z širokopásmových teleskopických snímků jsou i další obrazové informace získané přes úzkopásmový H-alfa filtr, který byl použit, aby vynikly všudepřítomné výběžky s excitovanými atomy vodíku, jako je oblouk obrovské Barnardovy smyčky.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1350+ souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů.

Štítky: Orion, Star names, Nebulas