Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2016

Galaxie Kolo od vozu z Hubbla

Uznání: ESA, NASA, Hubble

Někomu to připomíná kolo od vozu. Galaxie vpravo je známá jako Kolo od vozu vzhledem v vnějšímu oválnému vzhledu, přítomnosti centrální galaxie a paprsků jako v kole. Jinému to ovšem připadá jako komplikovaná interakce mezi galaxiemi, která čeká na vysvětlení. Galaxie Kolo od vozu je spolu s dvěma galaxiemi vlevo součástí skupiny galaxií vzdálené asi 400 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Sochaře (Sculptor). Okraj velké galaxie měří přes 100 000 světelných let a skládá se z hvězdotvorných oblastí zaplněných extrémně jasnými a hmotnými hvězdami. Prstencový tvar galaxie Kolo od vozu na obrázku je výsledkem gravitačního rozrušení, které způsobila menší galaxie, která procházela přes tu větší, stlačila mezihvězdný plyn a prach a vyvolala vlnu vznikání hvězd, která se pohybuje vně podobně jako vlny na povrchu rybníku.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017 se snímky NASA.

Štítky: Galaxie Kolo od vozu, Galaxie ve srážce, Spirální