Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. prosinec 2016

Sharpless 308: Hvězdná bublina

Uznání a copyright: Anis Abdul

Tuto obrovskou kosmickou bublinu nafoukly rychlé větry horké hmotné hvězdy. Je katalogizovaná jako Sharpless 2-308, nachází se asi 5 200 světelných let daleko v souihvězdí Velkého psa (Canis Major) a na obloze pokrývá oblast o něco větší než úplněk. To v odhadované vzdálenosti odpovídá průměru 60 světelných let. Bublinu vytvořila hmotná Wolf-Rayetova hvězda a je to ta jasná hvězda ve středu mlhoviny. Wolf-Rayetova hvězda je 20x hmotnější, než Slunce a považuje se za krátkou fázi vývoje hmotné hvězdy před supernovou. Rychlé větry z Wolf-Rayetovy hvězdy vytvořily mlhovinu ve tvaru bubliny, když vymetly pomaleji se pohybující materiál z dřívějších vývojových fází. Větry nafouknutá mlhovina se stará jen asi 70 000 let. Poměrně slabé emisi zachycená na rozsáhlém snímku dominuje záře ionizovaných atomů kyslíku, která je namapována do modré barvy.

Štítky: Sharpless 308, Star bubble, Hvězdný vítr