Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2016

Kdysi dávno za zimního slunovratu

Uznání a copyright: Petr Horálek

Za jednoho slunovratového večera se malý princ díval přes celou zamrzlou planetku na kraji velké galaxie. Tou planetkou byla ovšem planeta Země a zde je vidět od obzoru k obzoru v projekci od nadiru k zenitu v digitálně spojené mozaice z břehu Sečské přehrady v České republice. Takže ta velká galaxie musí být Mléčná dráha a to nejjasnější světlo na obzoru bude Venuše, která je v tomto období vidět na celé zeměkouli jako brilantní Večernice. Tmavá obloha je plná nebeských pokladů včetně hvězdokupy Plejády a mlhoviny Severní Amerika, která se nalézá v zaprášené galaktické trhlině. Noc prostupuje slabý pás zvířetníkového světla, ale trochu blíž domů září okolo Venuše nad ulicemi barevnější sloupy světla.

Štítky: Little planet, Slunovrat, Venuše, Mléčná dráha

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci