Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. leden 2017

Velké finále sondy Cassini u Saturnu

Uznání: NASA, JPL-Caltech

Sonda Cassini se chystá na svůj zánik v Saturnu. Tato kosmická sonda už přes deset let obíhá a zkoumá Saturn a v září svoji misi skončí pohroužením do atmosféry. Na obrázku je diagram zbývajících oběhů Cassini, každý trvá asi jeden týden. Sonda Cassini má za pár měsíců dokončit svoje oběhy, které se budou procházet jen kousek vně nejvzdálenějšího Saturnova prstence F. Potom v dubnu měsíc Titan udělí sondě Cassini gravitační impulz na proximální dráhy a na té poslední z nich 15. září dopadne na Saturn a způsobí implozi a roztavení sondy. Oběhy velkého finále Cassiny jsou navrženy tak, aby bylo možné zaznamenat data a vůbec poprvé získat pohledy z vnitřku prstenců mezi prstenci a planetou a také některých měsíčků, které se nacházejí v prstencích. Zánik Cassini má za účel ochránit jakýkoliv život, který se může vyskytovat kolem Saturnu nebo na jeho měsících před kontaminací samotnou sondou Cassini.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017 se snímky NASA.

Štítky: Velké finále, Cassini, Saturn

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).