Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2017

Sedm světů u TRAPPIST 1

Uznání ilustrace: NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope, Robert Hurt (Spitzer, Caltech)

Velmi studenou, 40 světelných let vzdálenou trpasličí hvězdu TRAPPIST-1 obíhá 7 planet. Astronomové v květnu 2016 oznámili objev tří planet v soustavě TRAPPIST-1, kterou objevil malý dalekohled TRAPPIST (Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope). Jak bylo právě oznámeno, tak další podpůrná a objevná pozorování Spitzerovým kosmickým dalekohledem podporovaná pozemskými dalekohledy ESO zvýšila počet známých planet na sedm. Všechny planety u TRAPPIST-1 jsou nejspíš kamenné a podobají se Zemi, což je zatím kdy největší nález terestrických planet u jediné hvězdy. Jelikož všechny obíhají velmi blízko své slabé malé hvězdy, tak by mohly mít oblasti s povrchovými teplotami, které by mohly umožňovat přítomnost kapalné vody, což je klíčová sloučenina pro život. Jejich blízkost Zemi z nich činí čelní kandidáty na budoucí teleskopická pozorování atmosfér těchto potenciálně obyvatelných planet. Všech 7 světů je vidět na této umělecké ilustraci, což je imaginární pohled fiktivním silným dalekohledem poblíž planety Země. Velikosti a relativní polohy planet jsou zobrazeny v měřítku podle Spitzerových pozorování. Vnitřní planety v této soustavě přecházejí před slabou, červenou mateřskou hvězdou, téměř o velikosti Jupiteru.

Štítky: Exoplanet, Trappist-1, Habitable, Přechod