Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. únor 2017

Panoráma se všemi planetami

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Toto pozoruhodné panoráma zachycuje pohled na 360 stupňů v rovině ekliptiky se sedmi planetami na hvězdnaté obloze. Mozaika vznikla ze snímků pořízených od 24 do 26 ledna z pláže Nacpan v El Nido na filipínském ostrově Palawan. Vlevo je východní obzor v temných časných ranních hodinách a západní obzor je z večerní oblohy. Středem probíhá ekliptika stopovaná slabým pásem zvířetníkového světla a pod úhlem ji protíná také Mléčná dráha. K prchavému Merkuru na východě se připojily mraky s Měsícem. Dál vpravo je poblíž ekliptiky žlutavý Saturn, jasná hvězda Antares a Jupiter. Uprostřed se ekliptiky dotýká alfa souhvězdí Lva, hvězda Regulus a hvězdokupa M44. Nad západním obzorem se seřadily večerní planety, slabý Uran, rudý Mars, brilantní Venuše a nejslabší Neptun. Pokud položíte na obrázek kurzor, tak uvidíte dobře popsanou verzi panorámatu, nebo se podívejte na tento odkaz.

Štítky: Ekliptika, Planeta, Panorama

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.