Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2017

Sivan 2 to M31

Uznání a copyright: MDW Sky Survey (David Mittelman, Dennis di Cicco, Sean Walker)

Tato teleskopická mozaika pokrývá na pozemské obloze přes 10 stupňů od souhvězdí Kasiopeji (vlevo) až k Andromedě (vpravo). Nebeská scéna vznikla z panelů, které jsou součástí astronomické přehlídky Mléčné dráhy s vysokým rozlišením ve světle čáry vodíku H-Alfa. Zpracování monochromatických snímků vyzvedlo ty nejslabší struktury oblasti, poměrně neprozkoumané filamenty vodíku poblíž roviny Mléčné dráhy. V zorném poli je vlevo nahoře velká, ale slabá a poměrně neznámá mlhovina Sivan 2. Ve středu širokého pole je vpravo je nedaleká Galaxie v Andromedě M31, zatímco k M31 se v popředí táhnou všudepřítomné mlhoviny z vodíku. Rozsáhlý přehlídkový obraz ukazuje spletitá slabá vodíková mračna, která nedávno zobrazil astronom Rogelio Bernal Andreo, a jsou ovšem uvnitř Mléčné dráhy, i když ve směru pohledu na Galaxii v Andromedě.

Štítky: M31, H alpha, Siv2

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.