Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2017

Záhadné prstence supernovy 1987A

Image Credit: ESA/Hubble, NASA

Co způsobilo zvláštní prstence supernovy 1987A? Před 30 lety byla v roce 1987 ve Velkém Magellanově mračnu vidět nejjasnější supernova v nedávné historii. V středu obrázku, na který se díváte, je centrální objekt pozůstatků bouřlivé stelární exploze. Kolem centra jsou zvláštní vnější prstence, které vypadají jako zploštělá osmička. I když velké dalekohledy, včetně Hubblova kosmického dalekohledu, tyto zvláštní prstence monitorují každých pár let, tak jejich původ zůstává záhadou. Na obrázku vidíte snímek zbytku SN1987A, který pořídil v roce 2011 Hubble. Mezi spekulace o tom, jak tyto prstence vznikly, patří paprskovité výtrysky, které by vyvěraly z jinak skryté neutronové hvězdy, která po supernově zůstala a také interakce větru původní hvězdy s plynem, který byl uvolněn ještě před výbuchem.

Štítky: Supernova, Sn 1987a, Prstence

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.