Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2017

Záhadné prstence supernovy 1987A

Image Credit: ESA/Hubble, NASA

Co způsobilo zvláštní prstence supernovy 1987A? Před 30 lety byla v roce 1987 ve Velkém Magellanově mračnu vidět nejjasnější supernova v nedávné historii. V středu obrázku, na který se díváte, je centrální objekt pozůstatků bouřlivé stelární exploze. Kolem centra jsou zvláštní vnější prstence, které vypadají jako zploštělá osmička. I když velké dalekohledy, včetně Hubblova kosmického dalekohledu, tyto zvláštní prstence monitorují každých pár let, tak jejich původ zůstává záhadou. Na obrázku vidíte snímek zbytku SN1987A, který pořídil v roce 2011 Hubble. Mezi spekulace o tom, jak tyto prstence vznikly, patří paprskovité výtrysky, které by vyvěraly z jinak skryté neutronové hvězdy, která po supernově zůstala a také interakce větru původní hvězdy s plynem, který byl uvolněn ještě před výbuchem.

Štítky: Supernova, Sn 1987a, Prstence

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!