Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. březen 2017

UGC 12591: Nejrychleji rotující známá galaxie

Uznání: NASA, ESA, Hubble

Proč se tato galaxie tak rychle otáčí? Dokonce už identifikace jakého typu galaxie UGC 12591 vlastně je, je obtížná, má totiž tmavé prachové pásy jako spirální galaxie, ale velkou difůzní výduť hvězd jako lentikulární (čočkovitá) galaxie. Pozorování překvapivě ukazují, že se UGC 12591 otáčí rychlostí asi 480 km/s, což je zhruba dvojnásobek rychlosti naší Mléčné dráhy, a je to doposud nejvyšší změřená rychlost otáčení. Hmotnost potřebná k udržení tak rychle rotující galaxie pohromadě je několikanásobek hmotnosti naší Mléčné dráhy. Ke scénářům předchůdců UGC 12591 patří pomalý nárůst okolní hmoty nabalováním (akrecí), nebo rychlý růst při nedávné galaktické srážce či srážkách, to vše mohou vypovědět budoucí pozorování. Světlo, které dnes z UGC 12591 vidíme, ji opustilo před asi 400 milióny lety, když se na Zemi začaly vyvíjet stromy.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1400+ souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů.

Štítky: UGC 12591, Spirální galaxie, Lenticular galaxy

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.