Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. březen 2017

UGC 12591: Nejrychleji rotující známá galaxie

Uznání: NASA, ESA, Hubble

Proč se tato galaxie tak rychle otáčí? Dokonce už identifikace jakého typu galaxie UGC 12591 vlastně je, je obtížná, má totiž tmavé prachové pásy jako spirální galaxie, ale velkou difůzní výduť hvězd jako lentikulární (čočkovitá) galaxie. Pozorování překvapivě ukazují, že se UGC 12591 otáčí rychlostí asi 480 km/s, což je zhruba dvojnásobek rychlosti naší Mléčné dráhy, a je to doposud nejvyšší změřená rychlost otáčení. Hmotnost potřebná k udržení tak rychle rotující galaxie pohromadě je několikanásobek hmotnosti naší Mléčné dráhy. Ke scénářům předchůdců UGC 12591 patří pomalý nárůst okolní hmoty nabalováním (akrecí), nebo rychlý růst při nedávné galaktické srážce či srážkách, to vše mohou vypovědět budoucí pozorování. Světlo, které dnes z UGC 12591 vidíme, ji opustilo před asi 400 milióny lety, když se na Zemi začaly vyvíjet stromy.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1400+ souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů.

Štítky: UGC 12591, Spirální galaxie, Lenticular galaxy

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!