Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2017

Centaurus A

Uznání a copyright: Fabian Neyer

Centaurus A je nejbližší aktivní galaxie vzdálená od Země pouhých 11 miliónů světelných let. Tato pekuliární eliptická galaxie je též známá jako NGC 5128, měří něco přes 60 000 světelných let a je vidět na tomto ostrém teleskopickém snímku. Centaurus A je zjevně výsledkem srážky dvou jinak normálních galaxií a výsledkem je fantastická změť hvězdokup a tmavých prachových pásů. Zbytky kosmických trosek poblíž galaktického centra vytrvale požírá centrální černá díra miliardkrát hmotnější, než Slunce. Stejně jako jiné aktivní galaxie i Centaurus A nejspíše tímto procesem produkuje radiové, rentgenové a gama záření. Pozoruhodně hloubkový snímek ve viditelném světle nabízí další důkaz kosmických bouřlivých procesů ve slabých obálkách a v rozsáhlých strukturách kolem této aktivní galaxie.

Štítky: Cen A, Ngc5128, Aktivní galaxie

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.