Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2017

Saturnův měsíc Pan z Cassini

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Space Science Institute

Proč vypadá Saturnův měsíc Pan tak zvlášně? Snímky pořízené minulý týden z kosmické sondy Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu rozlišily tento měsíc do dosud nevídaných podrobností. Překvapivé snímky ukazují měsíc, který vypadá jako vlašský ořech s plátkem uprostřed. Na měsíčku Pan jsou vidět i další útvary včetně vlnitého terénu, dlouhých hřebenů a několika kráterů. Pan měří asi 30 kilometrů, obíhá uvnitř 300 kilometrů širokého Enckeho dělení v Saturnově rozsáhlém prstenci A, které je známo již od konce let 1800-tých. Sonda Cassini bude příští měsíc nasměrována k průletu kolem Saturnova hmotného měsíce Titan a tak bude navedena na závěrečnou sérii oběžných drah, které ji přivedou až úplně dovnitř Saturnových prstenců a připraví ji k zániku v Saturnově atmosféře.

Štítky: Saturn, Pan, Cassini

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!