Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. březen 2017

Mlhovina Kužel z Hubbla

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing & Licence: Judy Schmidt

V obřích pilířích prachu zvaných Kuželová mlhovina vznikají hvězdy. Hvězdné porodnice, kde zárodečné mraky plynu a prachu opracovávají energetické větry z nově zrozených hvězd oplývají kužely, pilíři a majestátními tokovými útvary. Dobře známým příkladem je Kuželová mlhovina, která se nachází v jasné galaktické hvězdotvorné oblasti NGC 2264. Mlhovina Kužel je na tomto podrobném kompozitním obrazu, který vznikl z několika pozorování družicového Hubblova kosmického dalekohledu, zachycena do dosud nevídaných podrobností. While the Kuželová mlhovina je asi 2500 světelných let daleko v souhvězdí Jednorožce (Monoceros), je dlouhá asi 7 světelných let a zde zobrazená oblast kolem hlavy otupeného kužele měří kolem 2,5 světelného roku. V naší části Galaxie by taková vzdálenost byla asi napůl cesty od našeho Slunce k nejbližším hvězdným sousedům v systému Alfa Centauri. Hmotná hvězda NGC 2264 IRS, kterou v roce 1997 pozorovala infračervená kamera z Hubbla, je nejspíše zdrojem větru, který opracovává Kuželovou mlhovinu a nachází se už mimo vrch snímku. Načervenalý závoj Kuželové mlhoviny vytváří zářící vodík.

Štítky: NGC 2264, Cone Nebula, Star-formation

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.