Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. březen 2017

Mimas v Saturnově světle

Uznání Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

K Saturnu přivrácená polokoule Mimasu ve stínu je skoro v temná a je vidět spolu dramaticky Sluncem osvětleným srpkem. Tuto mozaiku pořídila pořídila kosmická sonda Cassini při svém posledním přiblížení 30. ledna 2017. Cassiniho kamera mířila téměř přímo ke Slunci pouhých 45 000 kilometrů od Mimase. Výsledkem je pohled na ledový, krátery posetý měsíc o průměru 400 kilometrů s nejlepším rozlišením. Vylepšená verze ukazuje také k Saturnu přivrácenou polokouli synchronně rotujícího měsíce, a tuto polokouli osvětluje samotný Saturn. Položte na snímek kurzor (nebo sledujte tento odkaz) a můžete se podívat. Na dalších snímcích z Cassini je i velký a hrozivě vyhlížející kráter Herschel.

Štítky: Mimas, Saturn, Měsíc, Cassini, Mouse over

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!