Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. březen 2017

Strom s polární září

Uznání a copyright: Alyn Wallace Photography

Ano, ale může to dokázat váš strom? Na obrázku je vizuální koincidence tmavých větví nedalekého stromu s jasnou ale vzdálenou polární září. Krása polární záře kombinovaná s tím, jak se zdá napodobovat nedaleký strom fotografa uhranula takovým způsobem, že na okamžik zapomněl dělat obrázky. Při pohledu ze správného úhlu se zdá, že tento strom má jako listy polární záři! Naštěstí ještě předtím, než se polární záře proměnila do úplně jiného tvaru, zase přišel ke smyslům a zachytil tuto úžasnou okamžitou koincidenci. Polární záře jsou typicky způsobovány slunečními explozemi a záři samotnou vyvolávají vysokoenergetické elektrony, které ve výškách nad 150 kilometrů dopadají do zemské atmosféry. Tato neobvyklá spolupráce Země s oblohou byla vidět počátkem tohoto měsíce na Islandu.

Sleduje APOD na: Facebooku, Google Plus, Instagramu, nebo na Twitteru.

Štítky: Polární záře, Tree, Iceland

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!