Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. duben 2017

Roztrhněte vesmír

Uznání: NASA, Erwin Schrödinger's Cat

Nyní, ještě předtím, než stisknete tlačítko, jsou možné dva budoucí vesmíry. Poté, co tlačítko stisknete, budete ovšem žít jen v jednom. Webová verze slavného Schrödingerova experimentu s kočkou by měla po kliknutí na červené tlačítko na snímku kosmonauta obrázek změnit tak, že kosmonaut drží jednu z koček, živou nebo mrtvou. Načasování vašeho kliknutí v kombinaci se stavbou vašeho mozku a milisekundovou časomírou vašeho zařízení dohromady vyústí do výsledku, potenciálně podle náhodnosti kvantové mechaniky. Někteří lidé věří, že vaše osobně iniciované kvantové rozhodnutí rozštěpí vesmír na dva a že oba vesmíry, jeden s živou kočkou a druhý s mrtvou, existují v oddělených částech většího multiversu. Jiní zase věří, že výsledkem vašeho kliknutí bude kolaps dvou možných vesmírů do jednoho způsobem, který se nedá předpovědět, ani v principu. A zase jiní věří, že vesmír je klasicky deterministický, takže stisknutím tlačítka vesmír ve skutečnosti nerozštěpíte, ale jen vykonáte akci předurčenou od začátku času. My v APODu věříme, že po kliknutí červeného tlačítka se můžete cítit vyvedeni aprílem a bez ohledu na to, zda je vaše virtuální kočka živá či mrtvá vám přejeme veselého apríla.
Poznámka překladatele: Vesmír můžete červeným tlačítkem roztrhnout jen na webu NASA.

Štítky: Schrödingerova kočka, Kvantum, Multiverse