Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. duben 2017

Filamenty z aktivní galaxie NGC 1275

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing & Copyright: Domingo Pestana

Co drží filamenty s touto galaxií? Filamenty v NGC 1275 přetrvávají dokonce i zmatky galaktických srážek, které by je měly zničit. Zaprvé, aktivní galaxie NGC 1275 je centrální, dominantní člen velké a poměrně blízké Kupy galaxií v Perseu. Tato aktivní galaxie vypadá ve viditelných vlnových délkách velice divoce, ale je také značným zdrojem rentgenové a radiové emise. NGC 1275 nabírá hmotu, jak do ní padají celé galaxie a nakonec tak krmí superhmotnou černou díru ve svém jádře. Tento kompozitní obraz vznikl z archivních dat Hubblova kosmického dalekohledu a zvýrazňuje výsledné galaktické trosky a filamenty zářícího plynu, některé dlouhé až 20 000 světelných let. Pozorování ukazují, že tyto struktury, které z galaktického centra vytlačuje aktivita černé díry, pohromadě drží magnetická pole. NGC 1275 je též známa jako Perseus A, měří přes 100 000 světelných let a nachází se asi 230 miliónů světelných let daleko.

Štítky: NGC 1275, Filamenty, Peculiar galaxy