Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. duben 2017

Pohled okem hradu

Uznání a copyright: Stephane Vetter (Nuits sacrees, TWAN)

Velký vůz je nejznámější asterismus na severní obloze a je snadné ho rozeznat, dokonce i při pohledu vzhůru nohama, i když někteří můžou vidět pluh nebo naběračku. Když položíte na obrázek kurzor myši nebo následujte tento odkaz, tak můžete uvidět jména hvězd a dobře známé spojnice zarámované ruinami stěn věže francouzského hradu Chateau du Morimont. Alfa hvězda mateřského souhvězdí Velké medvědice Dubhe je vlevo dole. Spolu s beta hvězdou Merak vytváří spojnici, která míří k Polárce (Polaris) a k severnímu nebeskému pólu, tady ovšem schované za kameny. Jelikož byl tento snímek pořízen 30. března, tak když protáhnete spojnici hvězd Phecda a Megrez, tak pod středem můžete uvidět slabou zelenou záři komety 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak, stále v pohledu okem hradu. Tato periodická kometa se 1. dubna výrazně přiblížila k planetě Zemi.

Štítky: Kometa, Castle, Big dipper, Mouse over, Mouse over