Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. duben 2017

Zeta Oph: prchající hvězda

NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope

Hvězda Zeta Ophiuchi brázdí kosmické moře podobně jako loď a vytváří obloukovitou mezihvězdnou rázovou vlnu, která je vidět na tomto skvělém infračerveném portrétu. Na pohledu ve falešných barvách je ve středu snímku modravá hvězda Zeta Oph, která je asi 20 krát hmotnější, než Slunce a pohybuje se doleva rychlostí 24 kilometrů za sekundu. Předchází ji její silný hvězdný vítr, stlačuje a zahřívá prašný mezihvězdný materiál a tvaruje zakřivenou rázovou vlnu. Co dalo tuto hvězdu do pohybu? Zeta Oph byla kdysi nejspíš členem dvojhvězdy a její doprovodná složky byla hmotnější a tudíž měla kratší život. Když tato doprovodná složka vybuchla jako supernova a katastroficky ztratila hmotu, tak se Zeta Oph vymrštila ze systému. Zeta Oph je asi 460 světelných let daleko, je asi 65 000 krát svítivější, než Slunce a kdyby ji neobklopoval prach, tak by byla jednou z nejjasnějších hvězd na obloze. Snímek zabírá asi 1,5 stupně nebo v odhadované vzdálenosti Zeta Ophiuchi 12 světelných let.

Štítky: Rázová vlna, Hvězda, Infračervený