Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2017

Plyn kupy galaxií vytváří díru v mikrovlnném pozadí

Uznání: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Kitayama et al., NASA/ESA Hubble Space Telescope

Proč by měla tato kupa galaxií v kosmickém mikrovlnném pozadí CMB (cosmic microwave background) vyrazit díru? Zaprvé, slavné CMB vzniklo při ochlazování plynu v raném vesmíru a prochází právě většinou plynu a prachu ve vesmíru. Je všude kolem nás. Velké kupy galaxií mají dostatečnou gravitaci, aby mohly obsahovat velmi horký plyn, tak horký, že může rozptylovat mikrovlnné fotony za vzniku světla o výrazně vyšší energii a tudíž vytvářet díru v CMB mapách. Tento Sunjajevův-Zeldovičův (SZ) jev byl po desetiletí využíván k získání nových informací o horkém plynu v kupách a dokonce pomáhá jednoduchým způsobem objevovat kupy galaxií. Na obrázku je doposud nejpodrobnější snímek SZ jevu s využitím měření CMB přístrojem ALMA a Hubblova kosmického dalekohledu ke změření galaxií v hmotné kupě galaxií RX J1347.5-1145. Falešná modrá vyjadřuje světlo z CMB, zatímco téměř všechny žluté objekty jsou galaxie. Tvar SZ díry ukazuje nejenom to, že je v této kupě galaxií přítomen horký plyn, ale i že je překvapivě nerovnomerně rozprostřen.

Štítky: SZ efekt, Kupa galaxií, Mikrovlnné pozadí