Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 2017

Životodárné výtrysky nad Enceladem

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Enceladus podzemní oceány, které by mohly podporovat život? Kosmická sonda Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu tam v roce 2005 objevila výtrysky vodní páry a ledu. Původ vody ve výtryscích byl ovšem tehdy neznámý. Od tohoto objevu narůstaly důkazy, že Enceladus má hluboké podzemní moře ohřívané slapovým namáháním. Na snímku je zde vidět textura povrchu Enceladu v popředí, zatímco v dálce z prasklin v ledu stoupá řada výtrysků. Tyto výtrysky se staly ještě lépe viditelné díky slunečnímu úhlu a překročení stínu v noci. Nedávný průlet přes výtrysky přinesl důkazy, že jsou, stejně jako podzemní moře, bohaté na molekulární vodík, což je životodárný zdroj potravy pro mikroby, které by tam potenciálně mohly žít.

Štítky: Enceladus, Saturn, Life