Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. duben 2017

Planetární mlhovina Červený pavouk

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Reprocessing & Copyright: Jesús M.Vargas & Maritxu Poyal

Óóó, jakou propletenou pavučinu dokáže uplést a planetární mlhovina. Planetární mlhovina Červený pavouk ukazuje komplexní strukturu, která může vzniknout, pokud normální hvězda odvrhne své vnější vrstvy plynu a stane se bílým trpaslíkem. Tato symetrická planetární mlhovina s dvěma laloky, oficiálně označená NGC 6537, hostí jednoho z vůbec nejžhavějších kdy pozorovaných bílých trpaslíků a pravděpodobně je součástí dvojhvězdy. Vnitřní hvězdné větry, které pocházejí z centrálních hvězd a které jsou vidět uprostřed, mají naměřenu rychlost až přes 1000 kilometrů za sekundu. Tyto větry rozpínají mlhovinu, tečou podél jejích stěn a způsobují kolize vln horkého plynu a prachu. Atomy v rázových vlnách těchto srážek vyzařují světlo, které je vidět na barevném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu. Mlhovina Červený pavouk se nachází v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Její vzdálenost není dost dobře známa, ale odhaduje se na asi 4000 světelných let.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, Instagramu nebo na Twitteru.

Štítky: NGC 6375, Planetární mlhovina, Hubble