Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2017

NGC 4302 a NGC 4298

Uznání: NASA, ESA, M. Mutchler (STScI)

Spirální galaxie NGC 4302 (vlevo) je vidět z boku a nachází se asi 55 miliónů světelných let daleko v dobře učesaném souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Je členem velké Kupy galaxií v Panně a měří asi 87 000 světelných let, což je o něco méně, než naše vlastní Mléčná dráha. Podobně jako u Mléčné dráhy také střed NGC 4302 protínají v galaktické rovině výrazné pásy neprůhledného prachu a světlo hvězd je z naší perspektivy zbarvené do červena. Také menší doprovodná složka NGC 4298 je prašná spirální galaxie. NGC 4298 je ale vidět téměř zepředu a prachové pásy jsou vidět ve spirálních ramenech trasovaných modrým světlem mladých hvězd protkávaných a stejně tak v i v jasném žlutém jádru. Na oslavu 27. výročí vypuštění Hubblova kosmického dalekohledu 24. dubna 1990 astronomové využili legendární dalekohled a pořídili nádherný portrét kontrastního páru galaxií ve viditelném světle.

Pozorujte dnes: Meteorický roj Lyrid