Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červenec 2017

Nebeský ohňostroj: Ve hvězdokupě Westerlund 2

Uznání vizualizace: NASA, ESA, Hubble, J. Anderson et al. (STScI); Acknowledgment: The Hubble Heritage Team (STScI/AURA), A. Nota (ESA/STScI), the Westerlund 2 Science Team, and the ESO

Co kdybyste mohli vstoupit přímo do hvězdokupy, kde vznikají hvězdy? Právě to můžete zažít na zrychlené jednominutové video vizualizaci, která byla vytvořena pomocí počítačového 3D modelování oblasti kolem hvězdokupy Westerlund 2 založené na snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu ve viditelném a infračerveném světle. Hvězdokupa Westerlund 2 měří asi 10 světelných let a nachází se asi 20 000 světelných let daleko v souhvězdí Lodní kýl (Carina). Na začátku ilustrativní animace obrazovku vyplňuje mlhovina Gum 29 s mladou jasnou hvězdokupou ve svém středu. Jak se ke kupě blížíme, tak nás hvězdy míjí. Brzy se naše imaginární loď otočí a my plujeme nad světelný rok dlouhými pilíři mezihvězdného plynu a prachu. Silné větry a záření z hmotných mladých hvězd všechno, kromě nejhustších blízkých prachových mraků, zničí a zanechají tyto pilíře v jejich stínech, mnohé z nich míří zpátky do středu kupy. Konečně proletíme kolem vrcholu hvězdokupy a prozkoumáme stovky nejhmotnějších známých hvězd.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1500+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Otevřená hvězdokupa, Westerlund 2, Dust pillars