Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2017

Atlas, Daphnis a Pan

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Atlas, Daphnis a Pan jsou malé vnitřní měsíce v prstencích Saturnu, které jsou na této montáži snímků z družice Saturnu Cassini vidět ve stejném měřítku. Měsíček Daphnis byl objeven právě na snímcích z Cassini v roce 2005. Atlas a Pan byly poprvé spatřeny na snímcích z kosmických sond Voyager 1 a 2. U vnějšího okraje jasného Saturnova prstence A obíhá měsíc Atlas ve tvaru létajícího talíře, zatímco Daphnis obíhá uvnitř Keelerova dělení prstence A a Pan uvnitř většího Enckeho dělení prstence A. Zvláštní rovníkové hřebeny malých měsíčků v prstencích mohly vzniknout akumulací materiálu z prstenců během doby. Dokonce i maličký Daphnis, který se pohybuje podél okraje Keelerova dělení, tak dělá v materiálu prstenců vlny.

Štítky: ATLAS, Měsíc, Saturn, Daphnis, Pan

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.