Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2017

Spirální galaxie NGC 1512: Prstenec kolem jádra

Uznání: NASA, ESA, Hubble, LEGUS; Acknowledgement: Judy Schmidt

Co se děje kolem středu této spirální galaxie? NGC 1512 je na celkovém pohledu vidět jako spirální galaxie s příčkou, což je typ spirální galaxie, přes jejíž střed vede rovná příčka hvězd. Tato příčka protíná vnější prstenec, ovšem tento prstenec není vidět, jelikož se nachází kolem zobrazené oblasti. Na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět vnitřní prstenec, který sám obklopuje jádro této spirální galaxie. Oba prstence spojuje nejenom příčka jasných hvězd, ale i tmavých prachových pásů. Uvnitř vnitřního prstence prach nadále po spirále sestupuje do středu, kde se zřejmě nachází velká černá díra. Prstence jsou rozzářené několika nově vzniklými hvězdami, které mohly být vyvolány srážkou NGC 1512 se svým galaktickým sousedem NGC 1510.

Štítky: Prstencová galaxie, Spirální galaxie, Galaktické jádro