Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červenec 2017

Messier 63: Galaxie Slunečnice

Uznání a copyright: Data - Hubble Legacy Archive, Subaru Telescope (NAOJ), Don Goldman
Processing - Robert Gendler, Roberto Colombari, Don Goldman

Messier 63 je jasnou spirální galaxií na severní obloze ve oddaném souhvězdí Honících psů (Canes Venatici) ve vzdálenosti asi 25 miliónů světelných let. Tento majestátní vesmírný ostrov o rozměru téměř 100 000 světelných let je též katalogizován jako NGC 5055. Rozměr zhruba odpovídá velikosti naší vlastní Galaxie Mléčné dráhy. M63 je známá pod populárním označením Slunečnice a na tomto ostrém kompozitním obrazu z vesmírných a pozemských dalekohledů ukazuje jasné žluté jádro. Její modrá zavinutá spirální ramena protkávají pásy kosmického prachu a potečkovávají je růžové hvězdotvorné oblasti. M63 je dominantním členem známé skupiny galaxií a má slabé a rozsáhlé útvary, které jsou nejspíš proudy hvězd ze slapově rozervaných satelitních galaxií. M63 září přes celé elektromagnetické spektrum a předpokládá se, že prošla poryvem intenzivního vznikání hvězd.
Oprava: Na chybějící milióny ve vzdálenosti Slunečnice upozornil Miroslav Obruča.

Štítky: Ngc5055, M63, Spirální galaxie