Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červenec 2017

NGC 4449: Podrobný snímek Malé galaxie

Uznání a copyright: Data - Hubble Legacy Archive, ESA, NASA;
Processing - Domingo Pestana Galvan, Raul Villaverde Fraile

Často se zdá, že všechnu slávu seženou velké spirální galaxie. Jejich mladé modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti podél zavinutých spirálních ramen zcela jistě přitahují pozornost. Ovšem v malých nepravidelných galaxiích, jakou je například NGC 4449 ve vzdálenosti asi 12 miliónů světelných let, také vznikají hvězdy. Tento malý vesmírný ostrov měří méně než 20 000 světelných let a co do velikosti se dá srovnat se satelitní galaxií naší Mléčné dráhy, s Velkým Magellanovým mračnem (LMC). Tento pozoruhodný podrobný snímek dobře prostudované galaxie z Hubblova kosmického dalekohledu byl znovu zpracován, aby vynikla červená záře vodíku. Tato záře umožňuje sledovat četné hvězdotvorné oblasti v NGC 4449, z nichž některé jsou dokonce větší, než ty v LMC s ohromnými mezihvězdnými oblouky a bublinami nafouknutými krátce žijícími hmotnými hvězdami. NGC 4449 je členem skupiny galaxií v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). Vyznačuje se tím, že jde o první trpasličí galaxii u které byl rozpoznán slapový proud hvězd.
Oprava: Na překlep v rozměru NGC 4449 upozornil Miroslav Bena.

Štítky: Hvězdokupy, Star-formation, Ngc4449, Irregular galaxy, Oblast H-II

Záblesk Irídia

Záblesk družice Irídium 80. Canon 350D+Samyang 8/3.5; Expozícia 58s. 22.4. 2018 o 2:58 SELČ; Tesárske Mlyňany. Vzdialenosť satelitu bola 1564 km.