Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. září 2017

Voyager s Mléčnou dráhou

Uznání ilustrace plakátu: NASA, JPL-Caltech, Voyager

Kosmické sondy Voyager 1 a 2 byly vypuštěny v roce 1977 na velkou cestu k vnějším planetám Sluneční soustavy a staly se nejvzdálenějšími a nejdéle operujícími kosmickými sondami ze Země. Voyager 2 ve vzdálenosti skoro 16 světelných hodin téměř dosáhl hranice heliosféry, což je oblast definovaná vlivem slunečního větru a slunečním magnetickým polem. Voyager 1 je nyní prvním vyslancem lidstva k Mléčné dráze a je ve vzdálenosti přes 19 světelných hodin už za heliosférou v mezihvězdném prostoru. Oslavte 40 let cesty Voyagerů ke hvězdám 5. září s NASA.

Plakáty: stáhnout

Štítky: Kosmická loď, Voyager, 40. výročí

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.