Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2017

Europa a Jupiter z Voyageru 1

Uznání: NASA, Voyager 1, JPL, Caltech; Processing & License: Alexis Tranchandon / Solaris

Co jsou ty skvrny na Jupiteru? Ta největší vpravo od středu je velká rudá skvrna, obrovský bouřkový systém, který na Jupiteru zuří možná už od doby, kdy ho Giovanni Cassini před 352 lety zaznamenal. Doposud není známo, proč je tato velká skvrna rudá. Skvrna vlevo dole je jedním z největších měsíců Jupiteru: Europa. Snímky z Voyageru v roce 1979 podpořily moderní hypotézu, že Europa má podzemní oceán a tudíž by mohla být dobrým místem pro pátrání po mimozemnském životě. Ale co ta tmavá skvrna vpravo nahoře? To je stín jiného velkého Jupiterova měsíce: Io. Voyager 1 objevil, že Io je natolik vulkanický, že tam nejsou žádné impaktní krátery. Obraz, na který se díváte, vznikl nedávno z 16 snímků z průletu Voyageru 1 kolem Jupiteru v roce 1979, které byly znovu zpracovány a sloučeny dohromady. Dnes před 40 lety ze Země odstartovala kosmická sonda Voyager a tak začal doposud největší výzkum Sluneční soustavy.

Stáhněte si zdarma: Plakáty k 40. výročí Voyagerů.

Štítky: Voyager 1, Europa, Jupiter

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.