Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2017

Bleskové spektrum Slunce

Uznání a copyright: Yujing Qin (University of Arizona)

Barevný kompozit zatmění ze snímků pořízených pod jasnou oblohou města Madras v Oregonu zachytil prchavé chromosférické, neboli bleskové spektrum Slunce. Na obrázku jsou seřazeny tři expozice pořízené 21. srpna teleobjektivem a difrakční mřížkou. Zcela vlevo je přímo zobrazený úkaz diamantového prstenu na začátku a na konci totality kolem silutety lunárního kotouče při maximální fázi zatmění. Spektrum sluneční fotosféry sleduje dva spojité oblouky rozložené difrakčním mřížkou do barevných spekter vpravo. Odpovídají zátřpytům diamantových prstenů z obyčejně ohromujícího slunečního kotouče. Jednotlivé snímky zatmění se ovšem jeví také v každé vlnové délce světla emitované atomy v řídkých a prchavých obloucích sluneční chromosféry. Ty nejjasnější snímky nejsilnější chromosférické emise patří atomům vodíku. Červená emise H-alfa je zcela vpravo a modré a fialové série emisí jsou vlevo. Tu nejjasnější emisi mezi nimi způsobují atomy hélia, jediného prvku, který byl poprvé objeven v bleskovém spektru Slunce.

Štítky: Emission line, Spectrum, Chromosphere, Sluneční zatmění, Helium

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.