Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. září 2017

Hmotná obálka z hvězdy G79 29 0 46

Uznání: NASA, Spitzer Space Telescope, WISE; Processing & License : Judy Schmidt

Tak nestabilní hvězdy jsou vzácné. Od středu vpravo nahoře je uvnitř mračna vidět hmotná hvězda G79.29+0.46, jedna z méně než 100 zářivých modrých proměnných hvězd LBV (luminous blue variable), které jsou nyní známé v naší Galaxii. LBV vyvrhují obálky plynu a v průběhu 100 let mohou ztratit až hmotu Jupiteru. Tato jasná modrá hvězda je pohroužena do prachu, takže ve viditelném světle není vidět. Umírající hvězda se jeví zelená s červenými obálkami, ovšem jen na tomto infračeveném snímku s mapovanými barvami, který kombinuje snímky NASA ze Spitzerova kosmického dalekohledu a z družice Wide-Field Infrared Survey Explorer. G79.29+0.46 se nachází v hvězdotvorné oblasti v naší Galaxii Cygnus X. Proč je G79.29+0.46 tak prchavá, jak dlouho zůstane ve fázi LBV, a kdy pak vybuchne jako supernova, není známo.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2018.

Štítky: Hvězda, Erupce, Prach

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.