Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2017

Zbytek supernovy v Lodní zádi

Uznání a copyright: Don Goldman

Zbytek supernovy v Lodní zádi ve vzdálenosti asi 7000 světelných let naráží po obří explozi do okolního mezihvězdného média. Toto malebné teleskopické pole složené ze širokopásmových a úzkopásmových optických snímků zabírá v této vzdálenosti asi 60 světelných let. Jak se zbytek supernovy vpravo nahoře rozpíná do chomáčovitého, nejednotného okolí s rázovými vlákny modrozeleně zářícího atomárního kyslíku. Vodík a dusík září červeně. Světlo z původní supernovy samotné vyvolané zhroucením hmotného jádra hvězdy, dosáhlo Zemi asi před 3700 lety. Zbytek supernovy Puppis je vidět kolem emise z bližšího, ale staršího zbytku supernovy v Plachtách (Vela), v nahuštěné rovině Mléčné dráhy. Zbytek supernovy Puppis A září přes celé elektromagnetické spektrum a je jedním z nejjasnějších rentgenových zdrojů na obloze.

Štítky: Puppis a, Zbytek supernovy, Snr

2018-2-23 zákryt Aldebaranu Měsícem

Astronomická společnost Chomutov. 23.2.2018 - veřejné pozorování zákrytu hvězdy Aldebaran Měsícem.