Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2017

Portrét NGC 281

Uznání a copyright: Eric Coles and Mel Helm

Když se podíváte na kosmické mračno katalogizované jako NGC 281, tak můžete klidně minout hvězdokupu IC 1590. Přesto tato mladá hvězdokupa vznikla uvnitř této mlhoviny a její hmotné hvězdy dodávají všudepřítomné záři mlhoviny energii. Na portrétu NGC 281 vynikají v siluetě pro oči tak přitažlivé tvary, opracované sloupy a husté prachové globule, které erodují intenzivní, energetické větry a radiace z horkých hvězd v kupě. Pokud tyto prachové struktury přežijí dostatečně dlouho, tak by mohly být místy vzniku příštích hvězd. Mlhovina se pro svůj celkový hravý tvar nazývá Pacman (podle postavičky počítačových her), přičemž NGC 281 je asi 10 000 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia). Ostrý kompozitní snímek byl pořízen přes úzkopásmové filtry, které kombinují emise atomárního vodíku, síry a kyslíku v zelených, červených a modrých barvách. NGC 281 ve své odhadované vzdálenosti měří asi 80 světelných let.

Štítky: Prach, Ic1590, Ngc281, Pacman nebula, Star-formation

Jedna slabá Geminida v oblačnosti

meteor zachycený od 05hod do 07hod.14.12. Byla velká oblačnost .Spatřil jsem celkem 3.