Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. říjen 2017

Dvě komety a hvězdokupa

Uznání a copyright: Damian Peach

V blízkosti slavné hvězdokupy Plejády se pohybují dvě zvláštní skvrny. Za noc se posunou jen málo a ve skutečnosti to jsou komety v blízké Sluneční soustavě, které náhodou zavítaly do zorného pole se světelnými roky vzdálenými hvězdami. Vlevo je kometa C/2017 O1 ASAS-SN, blok vypařujícího se ledu o rozměru několika kilometrů s jasnou komou okolního plynu, kterému dominuje zeleně zářící uhlík. Kometa ASAS-SN1 vykazuje doprava dolů známky ohonu. U středu je kometa C/2015 ER61 PanSTARRS, což je také obří blok vypařujícího se ledu, ale vpravo má dosti dlouhý ohon. Vpravo nahoře jsou Plejády, což je otevřená hvězdokupa, které dominují jasné modré hvězdy, které osvětlují okolní reflexní prach. Expozice byla pořízena před dvěma týdny a je tak hluboká, že lze po celém poli sledovat vlákna mezihvězdného prachu. Plejády jsou vidět pouhým okem, ale ke spatření komet je potřeba triedr.

Štítky: Plejády, Kometa Asissn, Comet panstarrs

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda