Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. říjen 2017

Eclipsosaurus Rex

Uznání a copyright: Fred Espenak (MrEclipse.com)

Žijeme v éře, kdy jsou možná úplná zatmění Slunce, protože zdánlivá velikost Měsíce zatím dokáže sluneční kotouč právě zakrýt. Ovšem Měsíc se od planety Země pomalu vzdaluje. Růst jeho vzdálenosti způsobuje slapové tření a byl změřen na 3,8 centimetru za rok. Takže asi za 600 miliónů let přijde doba, kdy Měsíc bude tak daleko, že se měsíční kotouč bude jevit příliš malý, než aby dokázal Slunce zcela zakrýt. Potom budou při pohledu z naší planety nastávat přinejlepším prstencová zatmění, kdy bude kolem příliš malého Měsíce ohnivý prstenec. Před 100 milióny let byl ovšem Měsíc o něco blíže a jevil se tedy větší. Tudíž v dobách dinosaurů byla úplná zatmění Slunce častější. Modernímu úplnému zatmění pózuje socha dinosaura před Tate Geological Museum v Casper College ve Wyomingu. K pořízení tohoto portrétu při velkém americkém zatmění 21. srpna byla pod něj umístěna automatická kamera.

Štítky: Tse, Sluneční zatmění, Eclipsosaurus